Σε 733,3 εκατομμύρια ευρώ ανήλθε το 2013 το κόστος αγοράς καυσίμων για
τη λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά, το οποίο
επιμερίζεται και επιβαρύνει το σύνολο των καταναλωτών της χώρας μέσω των
χρεώσεων για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).
Η τεράστια επιβάρυνση των καταναλωτών με το κόστος καυσίμων και με το
κόστος λειτουργίας των μονάδων των νησιών, καθιστά πρώτη προτεραιότητα
τις υποβρύχιες διασυνδέσεις, και κυρίως ..
της Κρήτης ώστε να μειωθεί το ποσό που απαιτείται κάθε χρόνο για την κάλυψη των αναγκών αυτών.
Ειδικότερα σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ, που εγκρίνει απολογιστικά για το 2013, το μεταβλητό κόστος (κυρίως καύσιμα) για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά, το 2013 η αγορά καυσίμων κόστισε:
*387,5 εκατομμύρια ευρώ για τις μονάδες της Κρήτης
*116,05 εκατομμύρια ευρώ για τις μονάδες της Ρόδου
*229,76 εκατομμύρια ευρώ για τις μονάδες των υπολοίπων νησιών.
Με βάση τα ποσά που απαιτήθηκαν για καύσιμα και για άλλες δαπάνες που συμμετέχουν στον υπολογισμό του μεταβλητό κόστους (λιγότερο από 30 εκατομμύρια για όλα τα νησιά), το μοναδιαίο μεταβλητό κόστος ηλεκτροπαραγωγής κυμάνθηκε ανά τρίμηνο από 177,5 -192,65 ευρώ η μεγαβατώρα (1.000 κιλοβατώρες) στην Κρήτη, από 167,85 -191,92 ευρώ στη Ρόδο και 156,62-160,23 ευρώ για τα υπόλοιπα νησιά.
Το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά είναι πολλαπλάσιο από αυτό του μέσου κόστους στο διασυνδεμένο σύστημα της χώρας, στο οποίο ακόμη και οι ακριβότερες μονάδες έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος από τις μονάδες που λειτουργούν με πετρέλαιο ντήζελ ή μαζούτ.
Όπως δε επισημαίνεται από όλες τις πλευρές, η διασύνδεση των νησιών κυρίως των μεγαλύτερων με το ηπειρωτικό σύστημα, εκτός του ότι θα μείωνε την επιβάρυνση των καταναλωτών, θα έκανε πιο οικονομική τη λειτουργία όλου του συστήματος, αφού θα αύξανε τα φορτία, και οι μονάδες του ηπειρωτικού συστήματος θα λειτουργούσαν με μεγαλύτερους συντελεστές φόρτισης.
Τέλος να σημειωθεί ότι σε ό,τι αφορά στις Κυκλάδες, μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ για τα νησιά Σύρος, Πάρος, Νάξος, Άνδρος, Τήνος και Μύκονος (προμηθευτές υποβρύχιων καλωδίων τα Ελληνικά Καλώδια και η ιταλική Prysmian και του υπόλοιπου εξοπλισμού η ΑΒΒ και η Alstom), ενώ ο προγραμματισμός του Διαχειριστή για την Κρήτη, προβλέπει ολοκλήρωση της διασύνδεσης το 2018.
(του Μιχάλη Καϊταντζίδη, euro2day.gr)
της Κρήτης ώστε να μειωθεί το ποσό που απαιτείται κάθε χρόνο για την κάλυψη των αναγκών αυτών.
Ειδικότερα σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ, που εγκρίνει απολογιστικά για το 2013, το μεταβλητό κόστος (κυρίως καύσιμα) για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά, το 2013 η αγορά καυσίμων κόστισε:
*387,5 εκατομμύρια ευρώ για τις μονάδες της Κρήτης
*116,05 εκατομμύρια ευρώ για τις μονάδες της Ρόδου
*229,76 εκατομμύρια ευρώ για τις μονάδες των υπολοίπων νησιών.
Με βάση τα ποσά που απαιτήθηκαν για καύσιμα και για άλλες δαπάνες που συμμετέχουν στον υπολογισμό του μεταβλητό κόστους (λιγότερο από 30 εκατομμύρια για όλα τα νησιά), το μοναδιαίο μεταβλητό κόστος ηλεκτροπαραγωγής κυμάνθηκε ανά τρίμηνο από 177,5 -192,65 ευρώ η μεγαβατώρα (1.000 κιλοβατώρες) στην Κρήτη, από 167,85 -191,92 ευρώ στη Ρόδο και 156,62-160,23 ευρώ για τα υπόλοιπα νησιά.
Το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά είναι πολλαπλάσιο από αυτό του μέσου κόστους στο διασυνδεμένο σύστημα της χώρας, στο οποίο ακόμη και οι ακριβότερες μονάδες έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος από τις μονάδες που λειτουργούν με πετρέλαιο ντήζελ ή μαζούτ.
Όπως δε επισημαίνεται από όλες τις πλευρές, η διασύνδεση των νησιών κυρίως των μεγαλύτερων με το ηπειρωτικό σύστημα, εκτός του ότι θα μείωνε την επιβάρυνση των καταναλωτών, θα έκανε πιο οικονομική τη λειτουργία όλου του συστήματος, αφού θα αύξανε τα φορτία, και οι μονάδες του ηπειρωτικού συστήματος θα λειτουργούσαν με μεγαλύτερους συντελεστές φόρτισης.
Τέλος να σημειωθεί ότι σε ό,τι αφορά στις Κυκλάδες, μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ για τα νησιά Σύρος, Πάρος, Νάξος, Άνδρος, Τήνος και Μύκονος (προμηθευτές υποβρύχιων καλωδίων τα Ελληνικά Καλώδια και η ιταλική Prysmian και του υπόλοιπου εξοπλισμού η ΑΒΒ και η Alstom), ενώ ο προγραμματισμός του Διαχειριστή για την Κρήτη, προβλέπει ολοκλήρωση της διασύνδεσης το 2018.
(του Μιχάλη Καϊταντζίδη, euro2day.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου